WARNING!

See lehekülg sisaldab sisu, mis on mõeldud ainult täiskasvanutele.

Publikatsiooni kuupäev : 2024-01-08

Maanteeabi vajatakse peamiselt aku pärast

Külma perioodi saabudes suureneb oht, et teel olles läheb maanteeabi vaja. Vastavalt Saksa autoklubi ADAC statistikale 3,4 miljoni abijuhtumi kohta, on süüdlaseks enamasti käivitusaku. Täislaetud põhiakust ei piisa isegi elektriautode puhul. Ka elektriautodel on käivitusaku ja see 12-voldine aku moodustas nende sõidukite puhul lausa 55,6 protsenti kõigist maanteeabi rikkejuhtumitest.

Sõltumata sellest, kas tegu on sisepõlemismootori või elektriajamiga, põhjustab just käivitusaku enamiku riketest maanteel. Eriti just talvel, mil temperatuur püsib madalal ja sisepõlemismootor ammutab akust rohkem energiat kui suvel. Lisaks sellele on külmaga aku mahutavus nagunii väiksem, eriti kui aku on suure suvekuumusega juba kahjustunud. "Kui soovid lähikuudel automuresid vältida, siis tuleks aegsasti akud hooldada ja laadida," soovitab Felix Lukow firmast Clarios. "Akuhooldus võiks olla üks osa auto talveeelsest kontrollist." 

Miks põhjustab 12V aku elektriautodel nii sageli probleeme?

Sageli on põhjuseks 12V akude tööea täissaamine, kui jutuks on esimese põlve elektriautod umbkaudse vanusega neli-viis aastat ning aku tuleb lihtsalt välja vahetada. Mõnedel mudelitel on põhjuseks seegi, et 12V aku peab andma energait kogu juhtelektroonikale. "Mõnedel elektriautode tootjatel pole 12V akude laadimisstrateegia siiani lõpuni viimistletud," ütleb Clarios’i disainijuht Nadine Dehnert. "See viib pahatihti 12V aku täieliku tühjenemiseni. Seda põhjusel, et käivitusakult nõutav energiakogus on suurem aku mahtuvusest. Kui aku pole piisavalt laetud – näiteks, kui auto on olnud pikalt laadimata või pole seda kaua kasutatud – siis võib see viia probleemideni. Eriti, kui akult nõutakse liiga palju energiat korduvalt ja rasketes tingimustes,” selgitab ta. "12V aku parem laadimisstrateegiaga või kasutades suuremat akut saaksid autotootjad sääraseid probleeme vähendada või lausa ellimineerida." 

Süsteemiuuendused nõuavad palju energiat

Järgmine põhjus peitub aga selles, et 12V aku peab tagama kogu elektrienergia juhtelektroonikale. Nagu paljudel teistel elektrilistel sõidukitel kasutatakse akut palju kordi uuenduste käigus või kui süüdet lülitatakse sisse-välja palju kordi muudel põhjustel. See nõuab käivitusakult palju ning kui säärane protsess kordub ilma akut vahepeal korralikult täis laadimata, võib see viia käivitusprobleemideni. Tavaliselt juhtub see siis, kui auto jäetakse puhkuse ajal nädalateks seisma või kui see laeb endale regulaarseid uuendusi. 

Et mitte riskida, tasuks käivitusakut töökojas kontrollida pärast suveperioodi, aga igaljuhul enne talveperioodi. "Autoakut võivad vahetada vaid spetsialistid, et pärast akuvahetust kõik käivitus- ja ohutusfunktsioonid endiselt toimiksid", rõhutab Lukow. 

VARTA koolitusakadeemia õppeprogrammis uuendatakse koostööpartnerite teadmisi pidevalt.   

Ära unusta rehve ja laternaid

Käivitusaku pole ainuke komponent, mis võib talvel muret põhjustada. Sõiduohutuse vaates mängib olulist rolli talverehvide (ja mitte nn aastaringsete rehvide!) mustrisügavus ning esilaternate korrasolek ja õigesti reguleeritus. Siingi on parimaks partneriks oskuslik töökoda. "Säästa aega ja raha, lastes rehvid-tuled kontrollida akuga samaaegselt ", soovitab Lukow. 

Boks – soovitused elektriautode omanikele

  • Vältimaks liigset akukoormust talvel, oleks soovitav elektriauto ööseks garaaži parkida. See mõjub hästi ka 12V käivitusakule. 
  • Eelsoojenda elektriautot vaid siis, kui see on laadijasse ühendatud, vastasel juhul vähendab soojendamine auto sõiduulatust. Enamasti tuleb soojus laadimisest, mistõttu kulutatakse soojendamisele sõidu ajal vähem. Istmesoojendus ja roolisoojendus on enamasti piisavad ning seeläbi väheneb koormus kõrgepingeakule. 
  • Siiski tasub teatud juhtudel ettevaatlik olla: mõned mudelid kasutavad siiani soojenduseks 12V akut kui põhiakut laetakse. Kui protsess katkestada enne, kui aku on täielikult laetud, siis ei saa laadimispistikut stepslist välja tõmmata, kuna vastavat elektroonikaahelat toidab 12V aku.



Clarios’e kohta: Clarios on globaalne liider uuenduslike madalpinge akutehnoloogiate alal. Me anname energiat ühe nutikamatele lahendustele sisuliselt igat laadi sõidukitele. Tänu 16 000 töötajale enam kui 100-s riigis tagame oskusteabe oma Aftermarket’i ja OEM-partneritele ning usaldusväärsuse, ohutuse ja mugavuse argikasutuses. Me vastame planeedi nõudmistele jäägitu fookusega ESG-le – arendades klassi parimaid lahendusi jätkusuutlikkuses ning propageerides neid terves tööstusharus. Clarios on pühendunud jätkusuutlikkusele ja toimimise tipptasemele. Me töötame selles suunas, et 99% akude materjalidest oleksid korduvkasutavad, ringkäideldavad ja taaskasutatavad. Clarios kuulub Brookfield’i firmade sekka.


VARTA kohta: VARTA® akud on kandev lahendus innovatsioonides nagu start-stopp-mootorid. Need taaskäivitavad mootori töökindlalt igal korral ning aitavad suurendada sõiduki suutlikkust. VARTA brändi ajalugu ulatub rohkem kui 125 aasta taha. VARTA akusid paigaldatakse autodele juhtivate autotootjate tehastes ning neid usaldavad autojuhid üle maailma.